Weinig mensen doen aangifte van internetoplichting. Deze conclusie volgde uit het onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) in samenwerking met de politie. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 38.000 Nederlanders die twaalf jaar of ouder zijn.
Waarom doen mensen geen aangifte bij internetoplichting?
2,9% van de respondenten is in het afgelopen jaar opgelicht via het internet. Ongeveer vier op de tien gedupeerden heeft daadwerkelijk een melding gemaakt van het voorgekomen incident bij de politie. Daarnaast maakte een deel een melding bij hun bank of bij een fraudehelpdesk. Echter, liet het merendeel het erbij zitten omdat zij het schadebedrag te klein vonden of omdat ze dachten dat het melden zinloos zou zijn.
Waar vindt internetoplichting plaats?
In 42% van de gevallen vond de aankoopfraude plaats op sites voor tweedehandsspullen. Zij ontvingen de aangekochte artikelen nooit. Een kwart van de gedupeerden plaatste een bestelling bij een nepwebwinkel. Ook ging het soms mis bij grote webshops zoals Amazon en Alibaba. Slachtoffers gaven aan dat het vaak ging om de aankoop van kleding, schoenen of accessoires, maar ook van elektronica. Verder waren er ook een aantal fraudegevallen bij aankoop van tickets of kaartjes.
Nieuwe kanalen voor internetcriminelen
In het afgelopen jaar maakten criminelen steeds vaker gebruik van de platformen WhatsApp, Tikkie en Marktplaats. Soms ook in de vorm van deze 3 kanalen samen. Zo zijn zo’n 375 mensen dupe geworden van de ‘Tikkie-truc’. De slachtoffers waren mensen die iets te koop aanboden via Marktplaats. Criminelen deden zich voor als kopers en vroegen de verkoper om 1 cent over te maken. De ‘koper’ zou dan zeker weten dat de verkoper betrouwbaar is. In werkelijkheid kwam de verkoper terecht in een nagemaakte Tikkie-omgeving.
Fraudehelpdesk meldt ook dat er sprake is van een toename van WhatsApp-fraude. Hierbij doen criminelen zich voor als een ‘familielid’ en verzoeken zij het slachtoffer gauw aan een bedrag te voldoen. De profielfoto en/of informatie is afkomstig van sociale media. Telefonisch contact en kritische vragen vermijden ze te allen tijde.
Hoe bescherm je jezelf tegen internetoplichting?
In 2018 raakten Nederlanders zo’n 786 miljoen euro kwijt door internetfraude. Benieuwd hoe jij je kan beschermen? Rechtsbijstandsverzekeraars bieden vaak de dekking ‘Consument en Wonen’ aan. Hierbij wordt juridische hulp geboden bij conflicten omtrent aankopen, zowel fysiek als online. De jurist die aangewezen wordt aan jouw zaak via jouw rechtsbijstandverzekering is vaak gespecialiseerd in soortgelijke zaken. Hij/zij zal zich vastklampen aan jouw zaak en indien nodig procederen in de rechtszaal. De jurist zet zich volledig in om jouw zaak te verdedigen en deze kosten worden gedekt door jouw afgesloten rechtsbijstandverzekering.
Wanneer je geen rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten, kunnen de kosten voor juridische hulp enorm oplopen. De beoordeling van jouw zaak kan oplopen tot €175,- voor maximaal twee uur. Een rechtszaak door een jurist kan zelfs oplopen tot €750,- voor maximaal acht uren.
Deze kosten vermijden? Rechtsbijstandverzekering vergelijken doe je nu makkelijk en snel in onze vergelijkingstabel.